Film anmeldelse: Hard Candy en veldig god lavbudsjettfilm

Filmen Hard Candy er registrert med et budsjett under $ 1 million. Denne filmen er et lavt budsjett film, men dette er veldig bra gjort. Filmen har vunnet flere priser og ble pengene etter salget til filmen distributør Lionsgate allerede tjent tilbake. Det er en veldig spennende film med uventede vendinger. I denne artikkelen kan du lese mer om Hard Candy.

Generell informasjon

Filmen Hard Candy ble utgitt i januar 2005. I Nederland, for å se filmen for første gang i juli 2006. Filmen faller inn under sjangrene drama, thriller og kriminalitet. Direktøren er David Slade som også er filmen 30 Days of Night og The Twilight Saga: Eclipse har regissert. Filmen varer i 104 minutter, og selv om historien er ganske sjokkerende skjermer visnings at filmen er egnet for barn fra 12 år.

Skuespillere

De to hovedpersonene er nesten de eneste som kan sees i filmen. Jeff Kohlver den mannlige hovedrollen spilles av Patrick Wilson.
For den kvinnelige rollen første auditions ble holdt. Etter å ha sett mange auditions, ble rollen ikke tilgitt. Ellen Page audition ved å lage en film av seg selv og sende det via Internett. Takket være hennes tidligere rolle hun var skallet i filmen. Først trodde filmteamet at det var en 12-år gammel gutt, men det viste seg å være Ellen Page. De var på jakt etter en jente som så ung, var intelligent, utstrålt effekt, men også sårbarhet. Ellen Page var den riktige kandidaten til å oversette rollen Hayley Spark. Begge hovedpersonene har sin plass i filmverdenen godt kjent for å erobre ved å spille hovedrollen i flere kjente filmer. Videre er det bare tre støtte roller i filmen:
  • Judy Tokuda spilt av Sarah Oh
  • Janelle Rogers spilt av Odessa Rae
  • Nighthawks Clerk av G. J. Men Kamp

Story

Hayley Sparks prate over Internett med en mann på 32 som heter Jeff Kohlver. Etter en stund, de bestemmer seg for å møtes i en kafeteria. Den 14 år gamle Hayley går derfra med Jeff hjem. Jeff er en profesjonell fotograf, men ikke bare ett som Hayley. Hayley mistenker at Jeff er en pedofil og kanskje en jente har et spor forsvinner. Hayley poserte som en uskyldig jente, men etter en alkoholholdig drikk som Jeff får utenfor bevissthet er Hayley prøver å finne ut sannheten. Det blir en spennende katt og mus lek med uventede og spennende øyeblikk. Hvor du begynner å stille spørsmål som bør du nå ha mest medfølelse.

Den første screening

Filmen ble først sett på Sundance-festivalen i Amerika. Utgangspunktet ønsket lyden fungerer ikke. Skaperne av filmen skoger ikke tror at filmen ble vist uten lyd. Det offentlige måtte være tålmodig, men til slutt kunne starte filmen. Etter visningen skoger mange filmdistributører kjøpe filmen. Filmteamet var virkelig ett krav og det er at det ikke er noe mer å film endringene kan være. Filmen var like etter Sundance Festival selges til Lionsgate for rundt fire millioner dollar. I den første helgen filmen faktisk se kinosaler var opptog brakt rundt $ 30 000 per kino.

Visste du dette?

• Filmen ble filmet IN18 dager.
  • Scenen i kantina som sist filmet og at settet er bygget fordi det ville bli dyrere å leie en kafeteria.