Bokanmeldelse: Survival Guide for ungdom

Skjer i puberteten mye med deg. Under påvirkning av hormoner kroppen din forandrer seg radikalt, innenfra og utenfra, og som påvirker din oppførsel og hvordan du føler deg. Du vil møte hindringer som du må overvinne, for eksempel kviser, stresset på skolen, usikkerhet, forvirrende seksuelle følelser, å krangle med foreldrene dine, hjertesorg. Alle disse tingene kan være svært intense. Dette survival guiden vil hjelpe deg!

Detaljer om boka

• Tittel: Survival Guide for ungdom
  • Tekst: Caja Cazemier
  • Illustrasjoner: Juliette de Wit
  • Utgiver: Ploegsma Amsterdam
  • År: 2010
  • ISBN: 978 90 216 6789 8
  • ?? S side: 139
  • Målgruppe: unge mennesker i alderen ca 12 år
  • Pris: € 14,95

Om forfatteren, Caja Cazemier

Hun ble født i Spijkernisse og gikk på college etter videregående skole nederlandsk språk og litteratur. Caja har vært lærer, men nå er hun fullt fokusert på å skrive bøker. Hennes første bok ?? ?? skrev hun i en alder av ti. Caja er interessert i unge mennesker, og derfor er hun alltid på jakt etter fag der ungdom kan møte når de er et sted mellom ti og seksten. Vurdere emner som: skole, frieri, syvende klasse, seksualitet, du føler deg annerledes.

Om illustratøren, Juliette de Wit

Juliette ble født i 1958 i Amsterdam. På Rietveld Academy, ble hun undervist av kjente illustratører som den Tjong-Khing og Piet Klaasse. Juliette har illustrert mange barnebøker siden 1982, hun trekker også tegneserier. For hennes illustrasjoner hun bruker ofte blekk, farget blyant og tusj. Siden 1997, Juliette skaper også illustrasjoner med datamaskinen. Hun gjør også og illustrasjoner til bøker for voksne i 2005, signerte hun sin første bildebok.

Strukturen av boken

Boken inneholder et forord, etterfulgt av fjorten kapitler, en epilog, smarte steder, telefonnumre og e-postadresser, informasjon og hjelp i Belgia, et emne indeks og litteratur.
Forord av Caja Cazemier
Caja rettet mot tenåringer, som i puberteten heller hva som skjer med deg. At alle disse endringene kan være morsomt og spennende, men også forvirrende, og du kan være usikker på. De håper veilederen vil hjelpe ungdom. Det er mye praktisk informasjon og tips. Eksempel, tips for selvtilliten, alle på sidejobber, kyssing, klining, sex og hvor langt du går, hvordan du forhandle med foreldrene dine om ting.
Kapittel 1: Hvem er du?
Identitet, kvinne eller mann, se, jeg er normal?
Kapittel 2: The girls kroppen
Endringer, bryster, kjønnsorganer, menstruasjon
Kapittel 3: Gutten kropp
Endringer, penis, testikler, ereksjon, utløsninger, bryster?
Kapittel 4: Hvem ville du være?
Tenker, søt skolen, fremtiden
Kapittel 5: Følelser og tanker
Hjerne og hormoner, som arbeider med følelser, sorg, utrygghet, angst og depresjon, spiseforstyrrelser, fora på Internett
Kapittel 6: Love
Veldig intens, hjertesorg, kyssing selvfølgelig, frieri, kyssing, klining og sex: hvor langt går du?
Kapittel 7: Sex
Sex med deg selv, første gang, må du lære sex, homofili, prevensjon, seksuelt overførbare sykdommer ?? s
Kapittel 8: Jenter og gutter er forskjellige
Tidligere og senere, hjernen, atferd
Kapittel 9: Peers og venner
Tilhørighet, tilpasse eller ikke, aggresjon, hvordan dine venner, din beste venn, ensomhet
Kapittel 10: Familie
Foreldre, din posisjon i familien
Kapittel 11: Sigaretter, alkohol og andre rusmidler
Røyking, alkohol, narkotika
Kapittel 12: Penger
Lommepenger, sidelinje, klær kvote
Kapittel 13: Temptation
Sex på TV, sex og Internett, gaming, Loverboys
Kapittel 14: Grenser
Lære å takle frihet, seksuelle overgrep, mobbing, som kan hjelpe deg?
Epilogue
For lykke og suksess er ingen oppskrift tilgjengelig. Det ville være fint om du kan akseptere deg selv som du er og har litt tro på deg selv. Livet er ikke alltid moro kjærlig, men du kan alltid sprette tilbake dit hvis du takle problemene dine. Ta vare på deg selv og tenke på hva du gjør, så du trenger mindre og mindre hjelp fra voksne. Videre håper Caja at unge mennesker kan hjemme for å fortelle sin historie og at alle jevnlig får en stor klem, alt nødvendig for å overleve pubertet.
Smarte nettsider
Her vil du finne nyttige nettsteder for ungdom om seksualitet, vold, helse og velferd, alkohol og narkotika, solprodukter.
Telefonnumre og e-postadresser
Telefonnumre og e-postadresser som har å gjøre med de elementene du finner under overskriften Smart nettsteder.
Informasjon og hjelp i Belgia
Emner: seksualitet, seksuell vold, helse og velferd, alkohol og narkotika, telefonnumre.
Hovedsiden
Indeksen er omfattende.

Tekst

I innholdsfortegnelsen se deg med et blikk som tema er dekket i boken. Du kan enkelt se hvor et kapittel starter med kapittelnummer og tittelen på kapitlet i store bokstaver. Hvert kapittel er delt inn i flere elementer. Innenfor disse elementene er igjen en inndeling i ulike emner. For eksempel er kapittel 1 om Hvem er du? Elementene i avsnittet: identitet, kvinne eller mann, se, jeg er normal? Elementet identitet består av følgende emner: selvfølelse, gruppe, modifisere, akseptere, selvfølelse, kulturell identitet og etnisk identitet. Mye av teksten i denne boken, men korte stykker per emne. Forfatteren har brukt ulike fonter, størrelsen på bokstavene varierer, det er ord i kursiv, men også fett. Når det gjelder innhold, er teksten langt fra kjedelig, men også i form av utseende ?? ?? kjedsomhet er ikke på agendaen. Alle fag behandles kort, ikke veldig store mengder tekst. Alt må følge utmerket for barn fra elleve år gammel / tolv.

Et fragment

Hver dag du ser dem på skjermen, din favoritt skuespillere og popstjerner. Og du i reklamepausene i mellom, er du en gang mer subtilt fortalt at du bare regne med en klar hud og har en trygg smil. Det virker som du har så ?? s ser mange flere venner og livet smil på deg. Du ønsker også det! Se kritisk i speilet, ser du noe annet. Du er sannsynligvis ikke veldig vakker og slank som kvinner eller som tøffe og muskuløse twinks på TV. Uansett hvordan du kler deg og hva du gjør med håret og sminke, det er aldri din ideelle. Selvfølgelig, fordi dette er et uoppnåelig ideal. På film, er TV og magasinbilder korrigert så mye at ingen kan virkelig konkurrere på den.

Illustrasjoner

Foruten teksten inneholder også mange illustrasjoner i denne boken, og som gjør det enda mer behagelig og morsomt å gå gjennom. På lyseblå foran kan du se silhuetter av en gutt og en jente. Rundt dem bilder av en telefon, et hjerte, kalender, hodetelefoner og rop. Wow!, Ingen hjelp og på nesten hver side du vil finne en illustrasjon, den passer teksten, er den ene gangen alvorlig ment, men det er også mange morsomme bilder. Alle tegningene er i farger.

Min mening

Dette overlevelse guiden vil bli behandlet nesten alt du kan for å nå puberteten. Innholdsfortegnelsen er spesielt oversiktlig, kan du umiddelbart se hvilke emner er av interesse for deg. Ingen temaer forblir uuttalt, der det er nødvendig, kan du finne mer informasjon i illustrasjonene. Det er en bok for ungdom, men også for foreldre og foresatte er verdt å lese hva alle kan spille i løpet av puberteten. Denne boken bør være i hver skolebiblioteket.
(0)
(0)