Bokanmeldelse: Stephen King - Sharpshooter

Med en oeuvre på mer enn seksti bøker, et stadig økende antall, kan Stephen King trygt beskrives som en produktiv forfatter. Her og der er noen ganger en glipp mellom, men King er generelt garantere kvalitet. Hans The Dark Tower serien, av mange ansett som hans magnum opus, er på mange nivåer garanterer kvalitet. Del én introduserer sentrale antagonist King: Roland Deschain.

Book data

• Utgiver USA: Grant
  • Utgiver Nederland: Luitingh-Sijthoff
  • ISBN: 978-0937986509
  • Antall sider: 224

Villmark

Mange kritiserer denne første delen av sju-del-serien fokuserer på den påståtte treg start. I mine øyne er det med alle henseender. Kongen drar leseren rett inn i verden av antagonisten hvis navn lenge forblir ukjent, men det ser ut til å bli kalt Roland Deschain. De første dusin sider leseren introdusert til hans karakter og særlig hans mål: han må for enhver pris nå The Dark Tower, men hvorfor bo lenge i limbo. Det er imidlertid klart at i den første boken har han et mål. I den legendariske åpningsreplikken er allerede klart antydet: Mannen i svart flyktet gjennom ørkenen og revolvermannen fulgt. Slutten av reisen av skarpskytter er en som fansen har lenge å vente. Kongen begynte den første delen før Carrie, hans første bok, i 1974. I en fantasy magasin kapitlene av The Gunslinger ble allerede publisert og i 1982 historien endelig dukket opp i bokform. 22 år senere, i 2004, publiserte den syvende og siste bind og King nå har selv annonsert en åttende; at en del vil bli funnet i løpet av våren 2012 i bokhandlere.
I 1982 debuterte "revolvermannen så i Kongens oeuvre og en spennende reise gjennom ørkenen på leting etter den mystiske mannen i svart dekker omtrent den viktigste delen av historien. Rolands verden, Mid-verden kalt, vil også motta en fin introduksjon og King kaster noen direkte egne ingredienser i det. Verdens synes på mange måter mye som vår verden og i senere bøker som vil koble mer oppmerksomhet. Denne første delen er i hovedsak om møtet med Roland og som kan rette kalles vellykket.

Mystisk

Fordi Roland er en veldig spesiell og mest mystiske karakter. Han foretrekker å bruke sine lynraske hendene over munnen hans, er hans alder ukjent og hans destruktive atferd. Det er den ultimate anti-helten: på den ene siden er det en temperamentsfull mann, derimot, har han ett mål og virkelig må gi alt for å oppnå dette målet, som på en eller annen måte uansett vær opparbeidelse sympati. Gjennom hele serien, og sikkert i The Gunslinger, det er tider når han tar moralsk uheldige beslutninger, men det hele henger paradokset som han personifiserer. Delvis på grunn av denne første boken er allerede svært overbevisende. Stemmen til den unge kong kan høres sammen med Roland og det er fortsatt en rekke sterke eller interessante karakterer i mellom. Tomten er fortsatt ganske enkel: en ganske rett frem og historie som er sentrert rundt jakten på mannen i svart. Noen flashbacks blir diskutert, men snarere generere nye spørsmål om Roland på enn de svare på andre spørsmål. Denne første delen er 250 sider med avstand til den tynneste boka i serien, men innføringen av historien, og særlig av Roland er utmerket. Sammenligningen med de gamle spaghettiwestern er berettiget, fordi i denne boken avhenger nøyaktig den samme atmosfæren. Som gjør denne boka og serien absolutt ikke en vestlig historie; det er virkelig mye mer enn det. Utallige Fantasy-, thriller og skrekkelementer finnes i fortellingene, men tegnene stå igjen som et hus, og det er god plass til andre typer drama.

God start

Kongen starter i The Gunslinger så fint i sin mørke tårn serien. Det er en kombinasjon av flere sjangre, men urovekkende er at i det hele tatt. Konge kaster faktisk nok egen stemme og i sin fantasifulle verden er fascinerende. Protagonist Roland interesserer også: en serie av flashbacks og flash-forwards noen oppstå direkte mange spørsmål om sin fortid og nåtid. Med nesten 250 sider revolvermannen bare en liten terskel på vei til slutten av søken, men det definitivt vekker mer interesse, og er derfor i stand til å ringe.
(0)
(0)