Bokanmeldelse: Jakten på ingeniør - Samuel M. Katz

Jakten på ingeniøren er en bok av Samuel Katz i 2000. Det er den eksklusive historien om jakten på palestinske terror Yehiya Ayyash av den israelske etterretningstjenesten. Yehiya Ayyash utløste en serie bombeangrep mot Israel. Han var mesterhjernen av palestinske selvmordsbombere som sådde i 1990 død og ødeleggelse i Israel. Omsider Ayyash seg utsatt for en bombe fra Shin Beth.

Data

• Tittel: Jakten på ingeniøren
  • Forfatter: Samuel M.Katz
  • år: 2000
  • Utgiver: De Groot Goudriaan - Kampen
  • ISBN: 90 6140 712 5

Forfatter: Samuel M. Katz

Samuel M. Katz er en autoritet når det gjelder bøker om den israelske hæren og etterretningstjenesten. Han har mange bøker til hans navn. Bare én har blitt oversatt til nederlandsk, blant annet "The Hunt for ingeniøren.

Innhold "The Hunting av ingeniør '

selvmordsangrep
På nittitallet av forrige århundre, ble Israel plaget av en første bølge av selvmordsangrep. Etter 2000, med begynnelsen av den andre intifadaen, etterfulgt av en andre bølge. "Jakten på ingeniøren" beskriver den første bølgen av bombeangrep som Yehiya Ayyash var sjef bomben maker. I tre år var han med sine bomber dreper ca 130 israelere og skadet 500 skadde. Det var bilbomber eller selvmordsbombere. Israel ble til en Libanon hvor slike angrep har blitt begått av Hizbollah. I Israel, det var Hamas som ble beslaglagt for disse våpnene. Forfatteren av boken nevner som en mulig årsak til deportasjon av 415 Hamas-medlemmer til Libanon i begynnelsen av 1990 av statsminister Rabin. I den frosne kupert wasteland disse bestemmes mennene var fast bestemt på å begå en forferdelig måte hevn. Deres trumfkort var Yehiya Ayyash, en bombe maker som produserte bomber lett. Hans bomber sådde død og ødeleggelse i Israel og førte til slutt til å gjøre ham den største menneskejakten ble holdt i Israels historie. Ayyash ble spille skjule og ikke falle i hendene på spesielt fryktet Shin Bet.
Yehiya Ayyash
Yehiya Ayyash, født 22. februar 1966, kom fra en hengiven familie og bodde i Rafat. Da han var seks år gammel begynte han å studere Koranen og andre islamske skrifter. Han fikk til og med en pris fra den islamske Foundation i Jerusalem fordi han utmerket seg i å lese Koranen og siterer dokumenter korantekster. I 1985 fullførte han sin videregående utdanning. Etter alle slags jobber har hatt, han studerte elektronikk i 1987 ved Bir Zeit-universitetet i Ramallah. Dette universitetet var kjent som en høyborg for Fatah som Ayyash neppe forstyrret. Han så mer fortjeneste i Hamas. Likevel fullførte han sine studier i 1991 med laud. Han var elektroingeniør og gjorde alt husarbeid. Hvordan han til slutt ble kjent som «The Engineer", er lite kjent. I utgangspunktet hadde han planlagt å dra til utlandet. Men hans anmodning om å gjøre sin doktorgrad i Jordan ble avvist av Shin Beth. Dette har mistanke om hevn gitt ham så han var et lett mål for Hamas. Det var åpenbart at hans kunnskap bomber ville gjøre til organisasjonen. Det var viktig at han var lærer, og han var i stand til å utdanne mange palestinske terrorister hvordan å lage bomber. Det var viktig fordi han visste at han ville bli fanget til slutt av Shin Beth. Ayyash også gift, som var unik for høyere offiserer i Hamas. I 1992 hadde han en sønn. Det faktum at han var far brakte store farer og emosjonelle konsekvenser sammen med den. Likevel visste han gjennom forkledninger, ofte når israelsk reservist eller ortodoks jøde, lang tid å holde ut av hendene på israelsk etterretning.
angrep mot bakteppe av politiske situasjonen i Israel
Boken bygger på opplysninger som var i stand til å samle Shin Beth, aktiviteter Ayyash. Det var veldig vanskelig for Shin Bet å spore ham opp. Det ble gjort mange overtid. Før hun) kjente ham ble til slutt spores mange angrep er begått, som alle er beskrevet i detalj i boken. Men Katz ikke bare alle angrep igjen. Han plasserer det på bakgrunn av den politiske situasjonen i Israel, som også skjedde i mellomtiden andre saker. For eksempel, hvis han går på lengden for sitt ytterste høyre legen Baruch Goldstein i Hebron og kidnapping av Naksjon Wachsman som holdt landet i sitt grep. Det er også flashbacks av viktige hendelser i israelsk historie som kapringen av flyet i Entebbe, fredsforhandlingene, krigene, etc. Selvfølgelig, selv mordet på Rabin adressert som fant sted kort tid før dødsfallet Ayyash. Egentlig er det en veldig komplett bok, selvmordsbombere og figuren Yehiya Ayyash bli plassert i en bredere sammenheng. Leseren får et godt bilde av situasjonen.
mobiltelefon
Israel var etter en rekke større angrep klart hva som bør gjøres med Ayyash, måtte han dø. Denne mannen med så mye jødisk blod på hendene som ikke kunne fortsette å leve. Alt ble trukket ut stopper å finne ham og til slutt drept av sin egen våpen. En mobiltelefon med eksplosiv det var hans ulykke.
angrep ikke over
Videre ble angrepene ikke tatt med den. Etter Shimon Peres var blitt ny statsminister etter mordet på Yitzhak Rabin, måtte Israel tåle fortsatt tungt med en rekke angrep. Dette gjør Peres tapte valget Natanjahoe. Etter det hadde prøvd forgjeves Mashaal, den politiske lederen for Hamas, å myrde i Jordan, ble Israel satt under press for å frigjøre fra fengsel Sheikh Jassin. Dette representerte en stor seier for Hamas. Bare etter etablering av sikkerhetsgjerdet, som ikke er nevnt i boken, vil redusere angrepene.

Etsel mening om "The Hunt for ingeniørens

sikkerhetsgjerde
Når du skriver denne anmeldelsen i løpet av sommeren 2009 likne selvmordsbombere som plaget Israel vært et stykke unna. Byggingen av sikkerhetsgjerdet har hatt så stor innflytelse på å hindre angrep, synes de virkelig siste tiden. Jeg skriver bevisst 'look'. For hvem boken "The Hunt for ingeniøren" leser vet hvor utrolig godt gjennomtenkt palestinske terrorister handlet. De klarte å gjøre Shin Beth enormt vanskelig. Selv om sikkerhetstjeneste klarte å forhindre mange angrep, palestinerne likevel klart å så nok død og ødeleggelse. Og mens det er nå en sikkerhet tilstand, dette er ikke å si at ikke flere angrep finner sted. Palestinerne kan fortsatt komme nær jøder på Vestbredden eller Øst-Jerusalem. Inkludert israelske arabere ville være i stand til å utføre angrep i Israel. Det er fortsatt så se opp.
Men for folk som er mot sikkerhetsgjerdet, ville du leser denne boken, kanskje kan ombestemme seg. Selv om TV-bilder på den tiden gjorde et stort inntrykk og folk flest i Vesten reagert med forferdelse, folk fortsatt har en tendens til å glemme disse tingene raskt, spesielt hvis det er langt fra sengen sin. Videre er det så mye som skjer i Israel eller Midtøsten, også på grunn av dette at folk glemmer ting fort. Fortsatt igjen re-lese en imponerende bok, som også er skrevet spennende, gjenopplive denne forferdelige perioden. Mulig for folk å bedre innse betydningen av sikkerhetsgjerdet. Det er ikke morsomt tiltak som alle skjønner. Men å redde liv må selvsagt komme først.
Fredsprosessen
Som nevnt i diskusjonen om ble rapportert innholdet i boken, Samuel M. Katz plasserer selvmordsbomber i en bred sammenheng. Dette kompletterer bildet. Slik at leseren vet nøyaktig hva situasjonen oppstod angrepene. Ofte angrepene var rettet mot torpederfredsprosessen mellom Israel og palestinerne. Hvis israelerne hadde vært noen håper at endelig fred ville komme mellom dem og palestinerne, og var involvert i alle angrep igjen knust. Den israelske regjeringen for Rabin bokstavelig talt satt med hendene i håret. Skulle de gjør eller ikke forhandle videre med palestinerne. Trykket i det internasjonale samfunnet var stor. Men innenlands Rabin ble truet med døden. Han ble til slutt drept av en høyreorientert israelsk, Yigal Amir. Uten selvmordsbombere var følelsene aldri så høye i Israel, og mordet på Rabin trolig aldri skjedd.
Det er vanskelig å si om selvmordsangrep hadde funnet sted hvis det hadde vært noen fredsprosess. Personlig er jeg tilbøyelig til å si at freds volden har bare oppmuntret. Selvfølgelig, det var den første intifadaen, før fredsprosessen. Men å gi bort territorier til palestinerne uten behov for ekte fred ble tilbudt, var selvsagt en dårlig taktikk. Det fungerte bare mer vold i hånden. Palestinerne hadde ideen om at vold bidro til å få kontrollerte områder. Det var heller ikke overraskende å merke seg at flertallet av palestinske selvmordsbombere applauderte. Egentlig må den venstreorienterte israelske regjeringen fra den første bombingen stoppe fredsprosessen må fortsette og ikke cocky. Argumentet som ville bli gitt til vold er tull. Vold må bekjempes. Redde liv er det viktigste. Hva gjør fred når folk dør? Ingenting.
objektivt bok
Selv om Samuel Katz beskriver situasjonen av en israelsk briller, er den israelske praksisen han ikke alltid godkjent. Han viser hvor politikerne har sviktet, hvor Shin Beth har skrudd opp, etc. Kort sagt, det er et rimelig objektiv bok, og etter min mening gir et rettferdig bilde av denne svært vanskelige tiden for Israel.
Mer informasjon: Hjem - IDF / israelske kriger.
Mer informasjon hjemmeside - Anmeldelser av bøker om Midtøsten.
(0)