Bokanmeldelse: Den guddommelige monster - Tom Lanoye

Den guddommelige monster er den første boken i trilogien av Tom Lanoye prøve hvor vi møter familien Deschryver. Katrien Deschryver, den favo halm av familien, enda en gang forårsaket en katastrofe, og hele familien er snudd opp ned.

Boken

Data
ISBN: 978-90-446-2011-5
Utgiver: Prometheus
Innhold
Katrien Deschryver skyter mannen hennes døde under jakt i sørfranske skoger. Som med alle katastrofer de forårsaket, det var ikke hennes intensjon å skyte ned Dirk Vereecken, hun trodde han var en brunst villsvin. Denne loven har vidtrekkende konsekvenser for resten av hennes familie. Som regnskapsfører tapis vanlig bonde og Katrien onkel, Leo Deschryver, Dirk holdt noter til uredelig praksis som hennes far Herman og hans bror Leo bezigden. Leo sendte sin bror umiddelbart satt ut for å kvitte hvelvene i Luxembourg og Sveits av inkriminerende bevis. Når Katrien samles hjemme av sin søster Gudrun og tre søstre av hennes far, Mary, Madelein og Milou. Lydløst hun legger seg inn i hennes favoritt stolen der hun alltid stopper etter å ha forårsaket en katastrofe.
Men det tar ikke lang tid for politiet å hennes sete staten og Detective De Decker arrest henne. Under avhørene Katrien wraps seg i stillhet; det er ikke det at de ikke ønsker å snakke, de rett og slett ikke kan. Under stuebordet etter asverstrooiing Dirk lykkes dem i det å bryte tausheten og fører til en ny katastrofe.
Gjennomgang
I denne delen av prøven trilogien kjent vi med familien Deschryver. Fordi Tom Lanoye i form foreskriver han, og fra standpunktet av karakteren, får vi et helhetlig bilde av hvert medlem av familien. Hver karakter har en klar stemme. Steven brukt så mange engelske ord som han uttrykker sin kjærlighet til USA og New York vil stille ut i særdeleshet, og Leo er en vulgær bonde. Dette gjør det enkelt å holde de seksten tegn fra hverandre, bare for å skille de tre tanter er vanskelig på hverandre.
Tom Lanoye gjør hyppig bruk av flashbacks til å gjøre historien om hans tegn avslørt. Dette sikrer at du har ideen om at lite skjer i historien, men da får du et godt inntrykk av Vesten flamske familie av gründere.
Den guddommelige monster er pepret med humor, for det meste av det makabre typen som ånden av Dirk Vereecken følger kroppen hans på taket av likvogn fra Sør-Frankrike til Vest-Flandern. Det er også mye fantasy, har Daisy en livlig fantasi som bringer henne de mest bisarre vrangforestillinger. I hennes dagdrømmer kommer alltid til de samme karakterene, inkludert Gilles de Binche og reker fisker.
Hendelsene i boken viser til politiske hendelser i slutten av 90-tallet. Du bør allerede godt klar over den politiske verden i årene for å forklare linkene. Men selv uten tillegg kan du sette disse linkene, er boken morsom avkobling.

Writer: Tom Lanoye

Tom Lanoye ble født 27. august 1958 og bor i Antwerpen og Cape Town. Han har mestret flere litterære sjangre, fra poesi til drama på kolonnen. I 1985 sin prosa debut kom en slakter sønn med briller. Så kom Kartonger, Den guddommelige monster og dens oppfølgere, svart tårer og Onde tunger, den tredje ekteskap og målløs om morens død. Monsteret trilogien, har den offentlige kringkasteren man filmet i en ti-del TV-serier og mange verker er oversatt til tolv språk. I 2007 Tom Lanoye vant Golden Quill for hans fullstendig oeuvre.
(0)
(0)