Bokanmeldelse: Bildet av K. Schippers

På bildet av K. Schippers er både en vanskelig og en enkel bok. Det begynner veldig banalt med to venner som er på ferie, og et bilde av dem begge forlater tatt av en forbipasserende. Og så penny starter rullende, fordi det er ikke bare et bilde av akkurat noen ukjent forbipasserende. Nei, det er et bilde tatt av en kjent fotograf, Alain Dubout. En som har noe å gjøre med tall og bokstaver på hans bilder. Kan dette være bilde-27 være? Og hvilken karakter ville være den 27. til å være? Og hva ville det bildet av den berømte fotografen eller hans verdt?

På bildet: historien

The story "På bildet" begynner veldig banalt. Abbie og John er på ferie. Abbie og John er bare venner, ikke noe mer. De går ofte på ferie sammen. Mens kreve en fottur i fjellet de er en ukjent mann hvis han ønsker å sette dem sammen som på bildet. At han gjør. Men mannen er litt bisarr. Han tar to bilder med kameraet Abbie og deretter noen flere med sitt eget kamera. Så begynner han å stille rare spørsmål om favoritt antall Abbie og sier det er hans 27.. Videre sier han når han går "det er gratis". Abbie tiltrekker likevel raskt et bilde av mannen som han går bort. Abbie og John glemme hendelsen og Abbie sender hennes roll bilder til Yvette, hennes venn og barnevakt for katt og hus. Abbie er glade for å hjelpe hennes bilder når hun kommer hjem. Så de kan umiddelbart ettergløden av turen. Yvette gir rullen til Rob, hennes kjæreste. Han gjenkjenner umiddelbart stilen til en kjent fotograf, Alain Dubout, de to øyeblikksbilder av Abbie og John i fjellet. Hans mistanke blir bekreftet når han ser bildet av fotografen blant bildene som gjorde Abbie. Yvette bemerker at den gule blomster i enga bare nummer 27 former. Og så dukker gå ut og danse. Yvette og Rob ser på penger og ta kontakt Murphys auksjonshuset i London. Hvem er interessert i bilder og det vil henge i auksjonshuset ved siden av et bilde av Tintin og Snowy. Ved ytterligere søk de finner ut senere at Dubout laget en serie fotografier på hvert objekt i form av en figur med bunnen av den tilsvarende bokstaven. Så når en del A til del B 2, etc. Men i sitt syn på de 27 gule blomster er ikke en bokstav. På grunn av at brevet vil være den 27? Gjennom hele boken er søkt etter og spekulert om den 27. bokstaven. Når Yvette med søsteren om hendelsen starter, slår fantasy av sin niese og nevø gal. De plage omtrent gjennom, selv på skolen. Læreren forlater klasserommet, men deretter lage en tegning av den 27. bokstaven. For Margaret, niese, som en X med en O mellom leggene. Margaret kaller dette brevet "OKS" et brev for innvendig og utvendig. Men om dette vil være den 27. brevet?

På bildet: Detaljer av boken

Tittel: På bildet
Forfatter: K. Schippers
Utgiver: Roman Querido, Em. Querido sin Publishing BV Amsterdam - Antwerpen
År: 2012
ISBN: 978 90 214 4209 9 / NUR 301
Antall sider: 186
Noen kapitler er boken delt inn i tjuefire svært korte kapitler, hver med sin egen tittel

K. Schippers

K. Schippers ble født i 1936. Han har en rekke romaner, noveller, dokumentarer, essays og poesi på samvittigheten. I 1996 vant han P.C. Hooftprijs. For romanen "Begrunnelsen" i 1982 vant han Multatuli Prize. "Sentimental Museum" i 1989 skaffet ham J. Greshoffprijs. I 1995 ble han tildelt Silver Granger for barneboken "Om natten på taket." En annen Silver Granger i 1999 for barneboken "Sock eller sengeteppe." I 2006 da han ga Libris litteraturpris for romanen "Hva gjorde du" i 2005. Denne romanen har å gjøre med fotografering.

Refleksjoner om boka

Spennende og spennende
Historien er spennende og spennende. Det er spennende fordi det stiller spørsmål om ting du ikke tenker på hver dag. En 27 brev, hvorfor skulle vi det? Og hva ville skje hvis en 27. brevet kom til? Hvordan vil det se ut og hvordan det ville bli kalt? Boken er spennende fordi du ønsker å vite om det 27. brevet kommer neste, og hvordan det vil se ut. Du er også lurer på om Abbie, Jan, Yvette eller Rob Dubout kommer til å møte enda. Dubout kommer til å finne ut at de prøver å spare penger fra hans bildet? Og hvordan vil han reagere?
Vanskelig og lett
Boken er vanskelig og lett. Enkelt fordi den leser som et tog. Den grunnleggende historien er enkel. Du følger hovedpersonene i deres søken etter brevet til Dubout og profitt. Setningene er enkle og likevel er det ikke. Noen ganger mangler mye fornuftig, noen ganger betydningen ikke er fullført, noen ganger personen mangler i setningen. Noen ganger spiller de med grafiske former. Således, for eksempel, er avbildet et landskap med ordene, hvor ordene er gitt form av ting. Schippers leker med ord, gjør ordspill og tenke på noen av ordene og deres betydning. Det gjør det noen ganger vanskelig å lese, fordi det er ikke bare historien, men også ord og setninger. Og noen ganger må man tenke nøyere over.
Å se og tenke
Schippers la du noen ganger ser ting der du bare å gå forbi. Han snakker om en liste over akronymer, som et A4 ark, en B-road, en C-cup, etc. Aldri sluttet å tenke at med hver bokstav i det minste kan gjøre et ord. Visuelt, kan han vise deg alt. For eksempel en rute kart på første side: "Veiene er svingete, de allerede har, og utvider også utsikt over fjellene aldri savnede gjøre veiene ganske lang enn kort." Litt lenger Abbie med en telefon som ringer "mens du snakker hun går sikksakk til et hjørne av parkeringsplassen uten at de trenger å være der." Slo til igjen! Helt se noen vandre rundt allerede ringing? Høyre, bare formålsløst et sted, helt fokusert på samtalen. Den lar deg også ta pause når du mener at bevisene selv ikke har. Et bilde eksempel: "Snart er det allerede forbi." Også sant, fordi når du tar bildet, det er blitt trukket tidligere. Hele boken er pepret med slike tanker, så du noen setninger om hva tenke to ganger. Og har du noen gang lest fordi du ønsker å oppdage mer av disse gems.
(0)
(0)