Anmeldelse: Jaget av Lydia Rood

Excite skrevet av Lydia Rood, er om eventyrene Maira og hennes sinti - familie under andre verdenskrig. Det er en av de seks bøkene i rammen av prosjektet ?? Glemt War ?? Det ble utstedt. Disse seks barnebøker er i ferd glemte gruppene, glemte gjenstander fra andre verdenskrig. Den ikke justerbar lider av Sinti og Roma er så ?? s glemt emne.

Forfatteren

Lydia Rood ble født 23. mai 1957 Velp. Hun er den eldste av seks barn, har hun fire brødre og en søster. Lydia er en sta guttejente som liker å lese. Hennes favoritt forfatter er Tonke Dragt mer hun elsker bøkene inkluderer Astrid Lindgren og Miep Diekmann. Når hun innser at forfatteren er et yrke, hun ønsker å bli forfatter. Lydia kan lære veldig godt, hun studerte spansk språk og litteratur ved Universitetet i Amsterdam og følger School of Journalism i Utrecht. Etter eksamen fra School of Journalism i 1984, arbeider hun 1985 til 1991 som redaktør i avisen. I 1991 velger hun heltidsskribent. Hun hadde allerede flere bøker i hennes navn. Lydia skriver bøker for barn og unge i alle aldre, men også for voksne. Sammen med sin bror Niels hun har skrevet flere thrillere under navnet Red & Red. I 1985 hadde de en datter, Roosmarijn. Roosmarijn spiller hovedrollen i flere bøker skrevet av Lydia for småbarn. Lydia er en veldig samfunnsengasjert person. Dette gjenspeiles i hennes bøker, men også i resten av hennes liv. I 1995 viste hun sin nakne bunnen til samlet verdenspressen til å demonstrere på denne måten mot kjernefysiske tester på Mururoa Frankrike bærer. I desember 1998 tiltrer hun de "hvite illegale ?? ?? og hun kommer til å like dem på sultestreik. Lydia Rood er gift i Marokko vokste opp Mohamed Sahli. Med ham, skrev hun to bøker som finner sted i Marokko. Lydia bor både i Marche og Marokko i et hus ved Middelhavet. Hun har siden skrevet mer enn 100 bøker.

Prosjektet ?? Forgotten War ??

Glemt ?? krig ?? en Round Table Writers Project. Rundebords Writers er tjue forfattere av historiske romaner som møtes regelmessig. I dette prosjektet, sammen med forfattere Cubiss og forlaget Leopold. Videre er prosjektet støttet av stiftelsen Jaap ter Haar og Unity War ofrene War II ved Helsedepartementet. Det er mange barnebøker skrevet om andre verdenskrig. Det er gode bøker holde minnet om denne krigen som virker veldig langt unna for de fleste barn, i live. Prosjektet ble initiert av noen glemte temaer og grupper av mennesker til seg oppmerksomheten til unge studenter i 8. klasse på barneskolen og førsteklassingene. Seks bøker er utgitt i forbindelse med prosjektet. En oversikt:
  • Bomber på vårt hjem av Martine Letterie om bombingen av Rotterdam og Middelburg
  • Jaget av Lydia Rood på Sinti og Roma
  • Arbeide for fienden ved Arend van Dam på arbeidskraft distribusjon i Tyskland
  • Glemte krigen, ti historier skrevet av forfattere av det runde bord på barn som opplever andre verdenskrig i følgende land: Kina, Jugoslavia, Polen, Marokko, Indonesia, Nederlandske Antiller, Surinam, Sovjetunionen, Irak og Etiopia.
  • Krig i klasserommet ved Theo Angels om en gutt med en far som er medlem av NSB.
  • Camp i jungelen av Joyce Pool WWII i Surinam.

Sammendrag av historien

I Hunted Red Lydia forteller historien om Maira Meinhardt, en Sinti ?? jente med hennes familie, deres caravan og deres hest trekking. Da andre verdenskrig brøt ut og tyskerne invaderer Nederland er Maira åtte år. Livet blir vanskeligere for Maira, hennes familie og den andre Sinti og Roma. De er nemlig slik som jødene av nazistene fortsetter. På et tidspunkt kan de ikke lenger tegne og de blir tvunget til å leve i et hus. På 16 mai 1944 Det er et sted og grip raid nederlandske politiet hele Sinti og Roma, som de kan få hendene på. De er brakt til leiren Westerbork. Det er intensjonen til tyskerne til Sinti og Roma noen dager senere deportert til Auschwitz. Ved en tilfeldighet og en ekstremt rask og modig beslutning av Maira Maira ?? s mor er ikke på listen over folk som trenger å stå sammen toget til Auschwitz. Mens alle i toget blir tilstoppet Maira i rommet bygging og med hjelp av den jødiske vakt David, ute av stand til å flykte henne fra Westerbork. Gjennom noen gjemmesteder ender hun opp i en hule et sted i en skog i Veluwe. Her er hun gjemmer seg inntil frigjøringen fra tyskerne. Etter krigen, flytter hun inn med sin bestemor. Sakte må hun akseptere at hennes far, hennes mor, vil søstrene ikke komme tilbake til sine brødre og andre slektninger.

Min mening

Det første du legger merke til om boken er den fantastiske reversering. Meget velholdt med et fotografi levert av Resistance Museum Friesland. Hva gjelder til mappen, også gjelder for innholdet i boken. Lydia Rood klart mye oppmerksomhet til de historiske fakta og detaljer. Målet med prosjektet snu i en glemt krig "er meg sympatisk. Det er bra for barn å bli kjent med en rekke mindre kjente saker fra krig der alt som kan skje har skjedd. Forfølgelsen av Sinti og Roma er uten tvil en av dem. Lydia Rood tar leserne på alvor, hvor flink de fortelle Maira historie uten romantisering eller unødvendig å dramatisere know. Ok, Settela Steinbach naturligvis komme med, men det skjedde mopoi og subtile. En konfronterende anbefales for barn fra publikum. Emnet interesserte voksne vil imidlertid lese mye nyheter.
(0)
(0)